کدگذاری فرایندی است که برای فایل‌ها نوعی و رمز قرار داده می‌شود که فقط افرادی قادر به خواندن آن هستند که مجوز داشته باشند. افرادی که مجاز به خواندن آن نیستند حروف را به صورت درهم و ناخوانا می‌بینند.

همین افراد دستگاه‌ها و تلفن‌های همراه دارند، که در آن‌ها اطلاعات مهمی ذخیره شده است برای حفاظت از این اطلاعات نیاز به رمز گذاری دستگاه‌ها است تا از سرقت اطلاعات جلوگیری شود. برای این کار باید بهترین روش رمزگذاری فایل‌ها بر روی کامپیوتر را یاد بگیریم. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد رمز گوشی و یا هر دستگاهی برای افرادی که مجاز نیستند به صورت درهم و ناخوانا نمایش داده می‌شود؛ به همین علت اگر گوشی شما به سرقت برود اطلاعات شما محفوظ خواهد ماند. در ادامه خواهیم گفت که چگونه اطلاعات را بر روی کامپیوتر شخصی رمزگذاری کنیم.

رمزگذاری اطلاعات بر روی سیستم عامل ویندوز

اگر سیستم عاملی که بر روی دستگاه شما نصب شده است ویندوز ویستا 7 ، pro8.1 یا Enterprise 8.1 باشد امکان رمزگذاری کامل در سیستم شما وجود دارد. بهترین روش رمزگذاری فایل‌ها بر روی کامپیوتر استفاده از BitLocker است. BitLocker برای حفاظت از داده‌ها در سیستم عامل طراحی شده است؛ در حقیقت شما می‌توانید با فعال کردن آن رمزگذاری سیستم عامل را انجام دهید.

چگونه BitLocker را در سیستم‌مان فعال کنیم؟

Open Control Panel Page > Search for “BitLocker Drive Encryption” > Select “Manage BitLocker “Manage BitLocker

"On the next screen, select "Turn on BitLocker

BitLocker سیستم و دستگاه شما را مورد بررسی قرار می‌دهد که آیا از پلتفرم رمزگذاری مایکروسافت تبعیت می‌کند یا خیر اگر سیستم شما این پلتفرم را پشتیبانی کند، پس عملیات رمزگذاری با موفقیت انجام خواهد گرفت.

مواردی که قبل از رمزگذاری باید بدانید

1- همان‌طور که گفته شد BitLocker بهترین روش رمزگذاری فایل‌ها بر روی کامپیوتر است. قبل از اینکه فرایند رمزگذاری انجام شود، به شما یک کلید بازیابی داده می‌شود که در صورت فراموش کردن رمز، با استفاده از این کلید می‌توانید رمزتان را بازیابی کنید.

2- بعد از اینکه مطمئن شدید تنظیمات به طور کامل انجام شده‌است، رمز گذاری را آغاز کنید.

3- در بعضی موارد امکان دارد کامپیوتر شما از برنامه BitLocker پشتیبانی نکند؛ در این صورت می‌توانید از برنامه‌هایی که جایگزین آن است استفاده کنید این برنامه‌ها شامل Folder Lock, Advanced Encryptionاست.

اگر سیستم عامل دستگاه شما Mac باشد

اگر سیستم عاملی که بر روی دستگاه شما نصب است از نوع Mac باشد در آن صورت امکان رمزگذاری کامل توسط File Vault وجود دارد. این پلتفرم به منظور حفاظت و رمزگذاری برای درایوهای موجود در کامپیوتر و سیستم شما طراحی شده است این نوع پلتفرم یکی از قوی‌ترین و امن‌ترین‌ها است. ممکن است این سؤال برای ما پیش بیاید که بهترین روش رمزگذاری فایل‌ها بر روی کامپیوتری که از سیستم عامل mac پیروی می‌کند، به چه صورت است؛ که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

چگونه File Vault2 را بر روی سیستم‌مان فعال کنیم؟

اگر شما چند حساب کاربری بر روی سیستم خود دارید می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای انجام دهید که در هنگام روشن شدن سیستم و دستگاه، حساب کاربری شما بر روی صفحه نمایش داده‌شود و اطلاعات آن بر روی صفحه بیاید تا شما بتوانید رمز را به راحتی وارد کنید. مواردی که در بالا ذکر شد جز بهترین روش رمزگذاری فایل‌ها بر روی کامپیوتر است. کلید بازیابی دیگری که برای رمز وجود دارد mac OS X است این کلید برای مواردی که دچار مشکل می‌شوید بسیار کاربرد دارد تا امنیت سیستم شما را تأمین کند.