برای اینکه در وضعیت مالی مناسبی قرار گیرد، هر فردی باید در موقعیت های مختلف زندگی و در زمان های مختلف تصمیمات مالی متفاوتی بگیرد. با تقویت هوش مالی افراد در گروه های سنی مختلف می توان به این مهم دست یافت. با کسب دانش مالی و مهارت های مالی می توانید بهترین نتایج را در ایجاد تعادل در درآمد و هزینه ها، پس انداز برای شرایط اضطراری یا بازنشستگی و برنامه ریزی مالی بلندمدت به دست آورید. آموزش این مهارت های مالی شیراحمدی می تواند از سنین پایین شروع شود.

یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از والدین به ویژه پدران با آن مواجه هستند این است که چگونه فرزندان خود را برای مسیر آزادی مالی آماده کنند.

زمانی که فرزندان به دنیا می آیند بدون دانش و اطلاعات مالی به دنیا می آیند، وظیفه والدین به ویژه پدران است که این کودکان را در این راه راهنمایی و آموزش دهند.

به گفته رابرت کیوساکی، کارشناس مالی و نویسنده مشهور، «استقلال مالی یک فرآیند روانی، عاطفی و آموزشی است»، به این معنی که والدین، به‌ویژه پدران، دانش مالی خود را از طریق ذهنی، عاطفی و آموزشی درست کسب می‌کنند. باید انجام دهند و به فرزندان خود آموزش دهند.

والدین به اشتباه به خود می گویند که بچه ها در آینده فرصت حل مشکلات مالی را خواهند داشت! در واقع والدین دوست ندارند با درگیر شدن در مسائل مالی، دنیای زیبای کودکی فرزندشان را خراب کنند.

اما واقعیت این است که تقویت و فعال سازی هوش مالی کودکان در دوران کودکی کمک زیادی به آنها در آینده می کند و می تواند آینده شغلی و مالی کودکان را به کلی تغییر دهد.

افرادی که مفهوم کار و شغل در کودکی و ارزش واقعی پول و پس انداز را نمی دانند، به راحتی سرمایه گذاری نادرست در پیشنهادات مالی انجام می دهند، ولخرج و همیشه بدهکار دیگران می شوند.

فرزندان ما بخشی از جامعه هستند، اما قوانین ساده خرید و فروش را نیاموخته اند. هوش مالی یک رابطه منطقی بین درآمد و هزینه ایجاد می کند. هرچه هوش مالی فعال تر باشد، به افراد کمک می کند تا ایده های سودآورتری پیدا کنند و به درستی و در زمان مناسب سرمایه گذاری، پس انداز یا خرج کنند و مهمتر از همه، شناخت وضعیت مالی مناسب و یافتن راه حل برای خروج از بحران مالی.

راه های زیادی برای آموزش پول و امور مالی به کودکان وجود دارد. در اینجا به چند مورد مهم درباره دوره هوش مالی کودک

زهرا شیراحمدی اشاره می کنیم.

کودکان را با پول آشنا کنید و ارزش پول را از همان ابتدا درک و تشخیص دهید.

با آموزش پولی مناسب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان دانش و مهارت‌هایی برای برنده شدن مالی دارد. و در واقع شما بهترین توانایی ها و نقاط قوت خود را در زندگی آینده او تقویت و توسعه داده اید.

بگذارید فرزندانتان از ابتدا بدانند که پول و ثروت ارزش دارد و خداوند ثروتمندان را دوست دارد. بهتر است از زمانی که فرزندتان جوان است (۳ تا ۴ سال) شروع کنید و تفاوت بین سکه ها را به واحد پول یک کشور به او آموزش دهید.

سپس برای آنها قلک تهیه کنید تا پول کاغذی و سکه جمع کنند، این حس پول را در بچه ها ایجاد می کند، وقتی بچه شروع به پس انداز کرد، بگذارید با پولش هر کاری می خواهد انجام دهد. در این مورد، او متوجه شد که یک پس‌انداز کوچک می‌تواند چیزهای کوچک بخرد، و یک قلک پر از پول، می‌تواند بسیاری از چیزهای خاص با ارزش را بخرد، بنابراین، ارزش پس‌انداز را می‌داند. وقتی فرزندانتان کمی بزرگتر شدند، می توانید تفاوت بین خواسته ها و نیازها را برای آنها توضیح دهید.

از ابتدا، نقاط قوت شخصی مانند پس انداز پول، دستیابی به اهداف خانوادگی و غیره را با فرزند خود در میان بگذارید.

عادت به پس انداز و صرفه جویی در پول کنید.

آیا پولی را که برای تولد 8 سالگی خود دریافت کرده اید، طبق توصیه والدین خود خرج می کنید؟

بنابراین پس انداز کردن مهارتی است که باید به کودک خود آموزش دهید.

از ابتدا و در زمان مناسب شروع کنید، با فرض اینکه شرایط برای کودک سخت نیست، ایجاد نگرش مثبت با پاسخ مثبت از شما تشکر می کند.

به عنوان مثال، در خانه قانون بگذارید که کودکان باید 10٪ یا بیشتر از پول خود را پس انداز کنند. این پول را می توان با انجام کاری در خارج از خانه به دست آورد یا به صورت کمک هزینه ماهانه کنار گذاشت.

یا مثلاً سه قلک به بچه ها بدهید و هر قلک برای چیز خاصی است، مثلاً یکی برای پس انداز و پس انداز، دومی برای خرید اسباب بازی، سومی برای دادن و دادن یا هزینه مدرسه. وقتی فرزندتان برای انجام کاری پول به دست می آورد، او را تشویق کنید که صورت حسابش را به طور مساوی در هر سه قلک بگذارد. کودک باید مدیریت و مدیریت صورت حساب های خود را به عنوان یک امر اساسی و مهم بیاموزد.

یک حساب پس انداز به نام کودک باز کنید.

مانند یک قلک، یک حساب بانکی می تواند به کودکان نشان دهد چگونه پول جمع کنند. تفاوت حساب بانکی با قلک در این است که در حساب های بانکی بچه ها نحوه کسب درآمد را نیز یاد می گیرند. از این پول می توان برای کسب درآمد استفاده کرد. برای انتخاب نوع حساب بانکی می توانید جدول نرخ سود بانک را به آنها نشان دهید و با مشورت خودتان یکی از حساب ها را انتخاب کنید. این جداول در شعب کلیه بانک های کشور موجود می باشد.